Bikramyoga

Jag lovade ju ett litet inlägg om Bikramyogan.

Ja vad säger man? Är det därför jag nu blivit TOKförkyld??

Fast jag har läst på lite...och det står att Bikramyoga hjälper MOT förkylningar:
"Bikramyogans immunförsvarsstärkande egenskaper håller oss friska och bortom förkylningar. Blir du mot förmodan ändå förkyld kan du tillfriskna fortare. Många patogener (sjukdomsalstrande bakterier, virus och svampar) är temperaturkänsliga och föredrar 37 C. Värmen i yogarummet skapar därför en miljö som de ogillar och deras tillväxt hämmas (det är därför kroppen skapar feber för att tillfriskna)."


Hmmm, jag vet inte jag. Men jag vaknade iaf morgonen efter med världens förkylning så det kändes som att det fanns något i kroppen som låg och lurade och lockades fram av passet...

Men Bikramyoga är kul att ha testat!
Jag är helt övertygad om att det är grym träning för kroppen!
90 minuters stående samt liggande övningar, totalt 26 st, i ca 40´C. Under hela passet ska man andas genom näsan samt dricka mycket vatten eftersom kroppen fullkomligt dryper av svett hela tiden. Jag tycker det känns som att man "renas" lite av det.
Men jag var faktiskt lite rädd att jag skulle tycka att det var för påfrestande med värme, träning och andning, man är varm, hjärtat slår fortare och man kan bli yr. Men jag var så pass förberedd och hade fått lite tips av en tjej innan så det gick faktiskt bra.

Jag är nog mer inne på lite fartfylda sporter, men helt klart är det bra träning för kroppen!
Det finns träningsformer för ALLA, och det här är absolut en av dem :)



Man måste inte vara så här vig utan man gör varje övning efter EGEN förmåga. Men detta är övningarna man utför och läraren visar både enkla och svåra variationer av varje övning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback