Solvalla, trevlig kväll men... dog verkligen hästen??

Igår var vi på Solvalla på liten jobbmiddag.

Jättetrevlig alltihop trots att jag inte lyckades vinna något.
Men en sak gör mig oerhört förbryllad...
När sista loppet var slut, och vi var nästan själva kvar i restaurangen, så ser vi hur Djurtransporten kör in och bort till bortersta långsidan. Ser även något som ser ut som en häst och en sulky liggandes på banan och några personer som står runt omkring. Ändå var det såpass långt bort att man inte riktigt kunde se vad som försegick.
Men Djurtransporten backar dit och "högen" dras in i transporten.
Inte kunde det väl vara en häst som dött funderade vi över...

Frågade vår servitör och han hade ingen aning.
Frågade sedan vakten innan vi gick och han hörde efter i sin hörsnäcka om det var en häst som dött.
Och ja, visst var det så bekräftade han. Häst nr 1 i sista loppet, Trego.

What??
Inte ett ord på Solvalla om detta. Inte heller i tidningarna eller på Solvallas hemsida kan man läsa om detta.
Jag börjar nästan tro att det inte kan ha varit så.
Eller är det så vanligt inom travsporten att hästar dör efter loppet att det bara "rinner förbi"???

Jag är iaf väldigt tagen!
Har hästen sprungit loppet och sen fallit ihop och dött? Tänk på alla inblandade som står hästen nära såsom  ägare, skötare, tränare mm. Åka dit och sen frakta hästen därifrån i en hög?? Nä fy vad tragiskt!
Och om jag ska vara ärlig. Av ALLA hästar som sprang på Solvalla igår, så var denna häst den ENDA som jag lade märke till när de värmde upp. Han såg ut som en ponny med pigg och busig uppsyn och fina färger. Till och med Darling lade märke till den charmiga hästen :)

Nu kanske jag är extra käsnlig efterom jag vet hur det känns. Inte att hästen har fallit ihop sådär, men att behöva avliva ens allra bästa vän!
En häst är inte bara en häst, det är en individ som ställer upp för dig, förlitar sig på dig och behöver dig. En familjemedlem som har en speciell plats i någons hjärta. (Saknar dig faktist fortfarande min fina lilla Rollo! Mitt hjärta!)


Och jag kan inte tänka mig att travhästar bara är maskiner som springer in pengar. Det måste finnas folk i dennes närhet som måste vara helt knäckta just nu. Om det nu var så, det vet jag fortfarande inte.


Det här är det närmsta som jag hittat om en häst som dött på Solvalla när jag letade idag. 2009
http://www.expressen.se/sport/trav/1.1559612/travhast-dog-pa-solvalla

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Samma sak hände i direktsändning, här november på en stor hopptävling. Jag sitter och tittar när häst och ryttare kommer in och förbereder sig för start, då hästen bara rasar ihop och krampar....vidrigt:(

Dom fick avliva hästen inför fullsatt publik, ryttare och skötare. Visserligen bakom någon form av tält eller skynke, så visst händer det. Här avbröt man i alla fall hela tävlingen omedelbart och höll en tyst minut.

Hemskt att se i alla fall.



Ha det gott

Kramen

2011-12-08 @ 19:33:10
Postat av: Sofie

Ja det där såg jag oxå, inte i direktsändning dock men hemska bilder visades ju på tv.

Fy! Stackare som såg det live. Jag blundade när jag såg det i efterhand och man såg hur den började krampa, uscha!

Men som du säger, där visades det ju respekt och att folk var berörda. Helt rätt att bryta.

Det är därför jag undrar om det verkligen stämmer. Var det ingen som reagerade liksom??

2011-12-08 @ 19:38:06
URL: http://prettywoman1.blogg.se/
Postat av: Mamman

Otäckt det där med Hickstedt....men vi får se det som så att han fick verkligen sluta sina dagar på förmodligen det bästa stället för en hopphäst.... o jag tänker också på Rollo ibland... o så mycket han gav av sig själv och så roliga minnen jag har.. /Kram

2011-12-08 @ 19:52:44
Postat av: Pia

Usch va otäkt ! Ja, hästen dog verkligen :(



sökte o hittade 2 artiklar:

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=53453

http://www.axevalla.se/article.php?articleID=16962



kram kram och godnatt

2011-12-09 @ 00:00:26
Postat av: Sofie

Tack Pia! Vad duktig du är på grävande journalistik! :)

Stackars liten...

2011-12-09 @ 07:31:41
URL: http://prettywoman1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback