Eftermiddagsplugg

Har suttit hela eftermiddagen och pluggat. Mycket ovant!
Känner mig helt slut mentalt.
När jag tänker plugga, då ser jag framför mig att jag läser boken några gånger. Thats it.
Men jag har nu insett (till skillnad från i gymnasiet) att det inte bara är att läsa, man måste även TÄNKA. Se saker framför sig och omvandla från text till bilder i huvudet.
Det gör ju att pluggandet tar j*vligt lång tid, haha. Det krävs mer än att avsätta 30 minuter för att läsa igenom ett kapitel liksom.

Här är ett exempel på en uppgift:
1. Kom på några ideér och verksamheter som du skulle vilja arbeta med.
2. Formulera en affärsidé för den verksamheten som du tycker verkar bäst.
3. Beskriv hur du ska gå till väga att starta företaget.
4. Vilken hjälp behöver du för att starta företaget.

Det här gör man inte på en kvart! Sen var det 10 andra liknande uppgifter...

Nu är ju just den här kursen Företagsekonomi A, och lyckligtvis hade jag VG i den i gymnasiet. Så någon slags läggning för det hela har man väl...

Visst, jag skulle inte behöva gå in helhjärtat. Men vad gör jag då där?
Jag är inte där för att få högsta betyg. Jag vill känna att JAG har lärt mig saker som jag kan ta med mig ut i arbetslivet sen. Alltså ska jag försöka lära mig och förstå så mycket som min lilla hjärna orkar med ;)





Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Måste säga att jag är himlans lycklig, att mina totalt 5 års studier äntligen är över:)

Samtidigt som det har utvecklat mig till den jag är i dag, det har gett mig ett yrke och en massa kunskap som gör mig ännu mer vetgirig. Och det ÄR roligt att lära sig nya saker:)

Men det tar tid.....;)

Många kramar

2011-01-13 @ 21:25:57
Postat av: Mamman

Det är rätt inställning mitt hjärta....jag går 1 ämne 1 kväll i veckan.... och har konstaterat detsamma.... ska jag nu avlägga tid till detta så kan jag lika gärna göra det ordentligt

2011-01-13 @ 21:50:08
Postat av: Lotta

Det är verkligen en helt annan studieteknik som krävs. När jag skrev min första tenta fick jag en chock! Jag var fortfarande kvar i "provtänket" från gymnasiet, så jag tokkörde på den. Men det gick ju ändå till slut =)

Passet gick bra, men löpningen innan gick verkligen över förväntan! Totalt fokus och benen bar. Härligt!

2011-01-13 @ 22:23:41
URL: http://systerc.blogspot.com
Postat av: Sofie

Tack för era medhåll. Skönt att höra att det ÄR värt att plugga :) KRAM

2011-01-14 @ 11:23:36
URL: http://prettywoman1.blogg.se/
Postat av: Pia

Rätt inställning till pluggandet Sofie ! Lycka till !

kram

2011-01-15 @ 22:23:21
Postat av: Sofie

Tack Pia :) Kram

2011-01-17 @ 11:19:00
URL: http://prettywoman1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback