Överlagt mord...

Nä, det är inte jag som spinner på sådana galenskaper!
Det är filmen som vi såg igår, eller "Murder in the first" som den heter på engelska.
Jag minns att jag hade filmen på VHS när jag var yngre och älskade den redan då! Och jag blev inte besviken när jag nu såg den igen såhär 12 år senare!

Otroligt gripande film som baseras på en verklig händelse, även om jag kanske kan tänka mig att det är i väldigt "upphottad" version av den riktiga historien.
Det är berättelsen om Henri Young, som hamnade på Alcatraz som 17-åring efter att ha stulit 5 dollar för att ha råd med mat till sin yngre syster.
Eftersom butiken som han tog pengarna från även var byggdens postkontor så räknades brottet som väldigt allvarligt och Henri skickas till Alcatraz. På Alcatraz medverkar Henri i ett rymningsförsök som misslyckas och sätts därför i isoleringscell. En cell där en fånge får spendera max 19 dagar men Henri blir inspärrad i 3 år!
Visst, Henri både stjäl, försöker rymma och sedan även mördar, och det är ju fel. Men filmen överväger om vems fel det är egentligen.

Christian Slater, Kevin Bacon & Gary Oldman spelar huvudkaraktärerna och med den äran! Speciellt Kevin Bacon som den misshandlade fången! Ojamig! Grym film som jag verkligen rekomenderar. Se den!

Kan dock inte undgå att fundera över var Christian Slater har tagit vägen?? Han var ju typ råhet förut, haha.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback